Don’t shoot the prophet

Tissot-Hosea

Zacznijmy od wyjaśnienia jednej rzeczy – nie jesteśmy Amerykaninami ani nie należymy do Kościoła Episkopalnego; obydwaj urodziliśmy się w Polsce, mieszkamy zaś w różnych miejscach Europy. Reprezentujemy, jak określił to pewien nasz słynny rodak, dwa płuca chrześcijaństwa – zachodnie i wschodnie. Jeden z nas jest teologiem i należy do Kościoła Starokatolickiego w Holandii, a nawet przygotowuje się do kapłaństwa, drugi jest związany z Kościołem Prawosławnym w Polsce i studiuje europeistykę. Skąd więc wynika nasza sympatia do ECUSA? Najkrótsza odpowiedz znajduje się powyżej – „szanuje godność każdej istoty ludzkiej”. To, co deklaruje każda wspólnota chrześcijańska, w ECUSA stało się rzeczywistością przez dopuszczenie do święceń kapłańskich kobiet oraz pełne włączenie do życia i posługi w Kościele osób o orientacji homoseksualnej. W naszych oczach Kościół Episkopalny spełnia rolę proroka i czyni to wychodząc poza dotąd nienaruszalne schematy, utarte szlaki. Coraz częściej spotyka go z tego powodu zarzut zdrady Ewangelii, porzucenia tradycji chrześcijańskiej na rzecz „politycznej poprawności”. Głoszona przezeń inkluzywna Ewangelia dla wielu nie jest już kreatywnym rozwinięciem typowej anglikańskiej „comprehensiveness” (anglikanizm od wieków obejmuje różne wizje, idee i prądy duchowe), tylko nową ideologię. Obydwaj, należąc do wspólnot odwołujących się do tradycji Kościoła niepodzielonego pierwszych wieków, uważamy ciągłość tradycji chrześcijańskiej za niepodważalną wartość. To, co na wschodzie zachowało prawosławie, na zachodzie przywrócił starokatolicyzm i anglikanizm, a w ograniczonym zakresie nawet Kościół Rzymskokatolicki po II Soborze Watykańskim, traktujemy jako drogowskaz chrześcijańskiego życia. Każdy Kościół lokalny – wspólnota eucharystyczna skupiona wokół osoby biskupa, który dba o wierne głoszenie Ewangelii i godne sprawowanie sakramentów, jest zgodnie z nauczaniem Ojców w pełni katolickim Kościołem, aczkolwiek realizuje swoje posłannictwo wspólnie z innymi Kościołami. Dlatego rozumiemy troskę o tradycję, ale Kościół to nie muzeum. Jako ludzie wierzący chcemy nie tylko zachowywać to, co otrzymaliśmy od naszych starszych sióstr i braci w wierze, ale uważamy, że naszym obowiązkiem jest także poddawanie tego krytycznej analizie, konfrontowanie z naszymi doświadczeniami. Nie uważamy, że cokolwiek wiemy lepiej od pisarzy biblijnych czy chrześcijan dawnych wieków; jednak właśnie dlatego, że mamy świadomość, iż stoimy na ramionach prawdziwych tytanów duchowych z przeszłości, uważamy również, że mamy obowiązek patrzeć dalej niż oni i na nowo podejmować różne trudne kwestie. Do nich należy m.in. pozycja kobiety w Kościele czy sytuacja osób LGBT. Kościół Episkopalny miał odwagę to uczynić; być może w zbyt małym stopniu wziął pod uwagę stanowisko innych Kościołów, jednak podobna śmiałość zawsze cechowała proroków; oni zawsze „wybiegali przed orkiestrę” i tylko tak mogli spełnić swoją rolę. Chrześcijaństwo świadome tego, że wyrasta z tradycji prorockiej powinno to docenić.

Do założenia tej strony skłoniła nas wszechobecność w Internecie krytycznych wypowiedzi pod adresem Kościoła Episkopalnego. Chcemy stworzyć dla nich choćby skromną przeciwwagę. Będziemy zamieszczać linki do interesujących stron internetowych oraz własne komentarze, po polsku i angielsku. Chcielibyśmy także stworzyć platformę dla tych, którzy podobnie jak my popierają postawę ECUSA.

union-jack-stars-and-stripes

We would like to explain something at the very beginning – we are neither American, nor do we belong to the Episcopal Church; we were both born in Poland and are presently living in different parts of Europe. We represent, as our famous compatriot has once put it, the two lungs of Christianity – the west and the east one. One of as is a theologian and belongs to the Old-Catholic Church of the Netherlands and is being prepared to be ordained a priest there; the other studies European Studies and is involved in the Orthodox Church of Poland. Where does our fondness for the Episcopal Church comes from, then? The shortest answer is to be found above – “[ECUSA] respects the dignity of every human being”. What every Christian community declares, has become reality in the Episcopal Church because of the acknowledgment of women priesthood and full inclusion of  homosexual persons into the life and ministry of the Church. In our judgment the Episcopal Church fulfills a prophetic role and doing so it breaks out of the hitherto unquestioned rules and traditional paths. It is therefore confronted more and more frequently with the accusation of betraying the Gospel and abandoning  Christian Tradition for “political correctness”. The inclusive Gospel that it preaches isn’t for many the creative continuation of the peculiar Anglican comprehensiveness anymore (Anglicanism has been consisting of many different visions, ideas and spiritual streams for centuries), but a new ideology. We both, belonging to the communities extensively referring to and drawing from the tradition of the undivided church of the first centuries, do find tradition a value of unquestionable significance. What has been preserved by the Orthodox Church in the east, the Old-Catholic Church, the Anglican Church and even by the post-Vatican II Roman Catholic Church in the west, is for us an important guidance in Christian life. Every local Church – Eucharistic community gathered around the figure of a bishop who takes care of the accurate preaching of the Gospel and proper administration of the sacraments is, according to the teaching of the Fathers, a fully catholic Church, though it fulfills its calling together with the other Churches. Because of this, we do understand the care for tradition – the Church isn’t a museum, though. As believers not only do we want to preserve what we inherited from our older brothers and sisters in faith, but to analyze it critically and confront it with our experiences – which we think is our duty. We do not pretend to know anything better then the authors of the Bible or the former generations of Christians; on the contrary – being aware that we are standing on the shoulders of spiritual giants, we believe that our duty is to look further then they did and consider many difficult issues again. Among those are questions about women’s position in the Church or the situation of LGBT persons. The Episcopal Church had the courage to do that. Perhaps it hadn’t considered the other Church’s opinions carefully enough, but similar boldness has always distinguished the prophets; they never “played with the band” and that was the only way they could fulfill their role. The Christianity aware of its prophetic roots ought to appreciate this.

We were encouraged to set up this website by the multitude of voices of criticism of the Episcopal Church. We would like to balance them as well as we are able to given our limited means. We will be publicising here links to the particularly interesting websites as well as our own commentaries, in Polish and English. We would also like to create a platform for those who support ECUSA as we do.

This entry was posted in English entries , Wpisy po polsku and tagged . Bookmark the permalink .

Leave a Reply