Boże, któryś pozwolił słudze Twemu Franciszkowi doskonale naśladować Syna Twojego, spraw, prosimy Cię, abyśmy za jego przykładem mogli rozwinąć w duszach naszych gorącą miłość do Ciebie, do wszystkich ludzi i do całego stworzenia, przez tegoż Pana naszego Jezusa Chrystusa, Syna Twojego, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego Bóg, po wszystkie wieki wieków. Amen.
Święty Franciszek z Asyżu był mistrzem w okiełznaniu własnej uczuciowości i skierowaniu jej na służbę Bożą. Usiłował stworzyć organizację zakonną nowego typu, której regułą byłaby po prostu Ewangelia. (…) Dzień śmierci świętego Franciszka przypada w czasie oktawy Michała Archanioła i podkreśla związek tych obu świętych istot, z których jeden burzy, co skostniałe, zaś drugi buduje to, co żywe.
Ks. prof. K.M.P. Rudnicki, Brewiarz Eucharystyczny Zgromadzenia Mariawitów
Most high, omnipotent, good Lord, grant your people grace to renounce gladly the vanities of this world; that, following the way of blessed Francis, we may for love of you delight in your whole creation with perfectness of joy; through Jesus Christ our Lord, who lives and reigns with you and the Holy Spirit, one God, for ever and ever. Amen.
Collect of the Day: Francis of Assisi, Friar, 1220
St Francis of Assisi was a master of curbing emotions and devoting them to the service of God. He tried to establish a new type monastic organization, whose rule would simply be the Gospel. (…) The day of St Francis’ death falls in the octave of St Michael the Archangel and emphasizes the connection between these two holy beings, one of whom destroys the fossilized while the other builds up the alive.
Rev. Prof. K.M.P. Rudnicki, The Eucharistic Breviary of the Mariavite Congregation
You can find more information on the spiritual legacy of St Francis within Anglicanism here and here . You can also listen to an interesting conversation between Alan Jones and Donald Spoto, author of Reluctant Saint: The Life of Francis of Assisi , who explores how Francis was a leader in a movement that revolutionized the way we perceive the poor, the environment, and the gospel itself. The conversation was recorded live on Sunday, October 6, 2002.