Uważni czytelnicy naszego bloga zauważyli bez wątpienia, że od czasu do czasu poświęcamy uwagę wspólnocie Braci Morawskich i jej bogatej tradycji. W kilku postach znalazły się odniesienia do Losungen, tekstów biblijnych na każdy dzień roku losowanych w Herrnhut. Zamieściliśmy również dłuższy tekst na temat Ducha Świętego w teologii założyciela Jednoty Braci, biskupa Mikołaja Zinzendorfa. Nasza sympatia do Morawian ma wiele przyczyn, które trudno tutaj roztrząsać: począwszy od związków rodzinnych, przez sympatie dla pietyzmu , do którego nurtu duchowego się zaliczają, aż po przeświadczenie, że tradycja Jednoty należy do najciekawszych w łonie protestantyzmu. Co więcej, sięga ona swoimi korzeniami do czasów przed Reformacją. Przez husytyzm , z którego Bracia Morawscy się wywodzą, łączy się ona z jeszcze starszym dziedzictwem – tradycją chrześcijaństwa rytu słowiańskiego w Europie Środkowej, której początki stanowi misja śww. Cyryla i Metodego . Z tym większą przyjemnością odnotowujemy, że oficjalnie weszło w życie porozumienie o pełnej komunii między Kościołem Episkopalnym w USA i Kościołem Morawskim w Ameryce Północnej. Poniższy tekst jest skrótem komunikatu na temat tego wydarzenia, który zamieścił Episcopal News Service.
Odprawioną 10. lutego w godzinach wieczornych Eucharystią, która zawierała elementy praktyk liturgicznych i muzycznych obu tradycji, przedstawiciele Kościoła Episkopalnego i dwóch prowincji Kościoła Braci Morawskich w Ameryce Północnej zainaugurowali oficjalnie pełną komunię pomiędzy tymi denominacjami.
Nabożeństwo w Central Moravian Church w centrum Bethlehem w Pensylwanii, siedzibie Prowincji Północnej Kościoła Braci Morawskich, zawierało nową Liturgię Jedności Chrześcijańskiej z morawskiego Modlitewnika oraz modlitwę eucharystyczną zaadoptowaną z wywodzącej się z IV w. Liturgii przypisywanej św. Bazylemu Wielkiemu (Modlitwa Eucharystyczna D z BCP).
Oprócz samej celebracji Eucharystii, centralny punkt nabożeństwa miejsce, gdy biskupi Kościoła Episkopalnego uklęknęli przed biskupami morawskimi, którzy z modlitwą złożyli na nich ręce. Modlitwa została powtórzona przez biskupów Kościoła Episkopalnego, gdy ci z kolei złożyli ręce na klęczących biskupach morawskich.
Modlitwy miały symbolizować uznane i pojednanie wynikających ze święceń posług w obydwu Kościołach. Ta część liturgii rozpoczęła się od wspólnego złożenia Nicejskiego Wyznania wiary przez całą zgromadzona społeczność.
Kościoły w pełnej komunii formalnie uznają, że podzielają podstawowe doktryny, włączając w to chrzest i Eucharystię, zgadzają się wzajemnie przyjmować posługę swego duchowieństwa i zobowiązują się współpracować ze sobą w ewangelizacji i misji. Kościoły stają się w ten sposób współzależne, pozostając jednocześnie autonomiczne.
W wyjaśnieniu odczytanym w czasie Eucharystii obydwie denominacje stwierdziły, że pełna komunia jest „znaczącym wyrazem pełnej widzialnej jedności wszystkich chrześcijan, której jeszcze nie możemy rozpoznać, ale o którą się modlimy”.
Prymas Kościoła Episkopalnego, ksiądz biskup Katharine Jefferts Schori, powiedziała, że „świadectwo dwóch różnych tradycji, które się spotykają, stanowi ważny znak możliwości pojednania wobec otaczającego nas świata”.
Obydwa Kościoły rozpoczęły rozmowy na temat pełnej komunii w 1997 r. Północne i południowe prowincje Kościoła Braci Morawskich wyraziły w 2010 r. zgodę na przystąpienie do pełnej wspólnoty z Kościołem Episkopalnym. 76. Generalna Konwencja Kościoła Episkopalnego zagłosowała już latem 2009 za tym związkiem. Na debatę o pełnej komunii wpłynęło zagadnienie pełnego włączenia osób homoseksualnych, biseksualnych i transgenderowych w życie i posługę Kościoła.
Kościół Morawski nie dopuszcza swoich otwarcie homoseksualnych członków do święceń, ale jego międzynarodowa organizacja, Unitas Fratrum , wypowiedziała się, że nie jest to kwestia doktrynalna.
Porozumienie o pełnej komunii z Braćmi Morawskimi to najnowsze z pięciu podobnych zawartych przez Kościół episkopalny, który jest w pełnej komunii także z Kościołem Ewangelicko-Luterańskim w Ameryce, Kościołami starokatolickimi Unii Utrechckiej, Niezależnym Kościołem Filipin oraz Syromalabarskim Kościołem Mar Thoma z Indii.
Aby obejrzeć reportaż wideo z tego wydarzenia, kliknij tutaj . Galeria fotografii znajduje się tutaj .
Pełen tekst porozumienia o pełnej komunii, oficjalnie znany jako „Znajdując nasze upodobanie w Panu: propozycja pełnej komunii między Kościołem Episkopalnym, Północną Prowincją Kościoła Braci Morawskich i Południową Prowincją Kościoła Braci Morawskich”, można znaleźć tutaj .
Źródło